Auditori Europeni verifica daca drepturile pasagerilor care utilizeaza transportul aerian au fost protejate in timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19

Curtea de Conturi Europeană a lansat un audit pentru a evalua dacă Comisia Europeană a protejat în mod eficace drepturile cetățenilor care au călătorit cu avionul sau care au rezervat zboruri în timpul crizei provocate de coronavirus. Auditorii vor examina dacă normele actuale privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian sunt adecvate scopului și dacă sunt suficient de reziliente pentru a face față unei astfel de crize. Aceștia vor verifica dacă Comisia a monitorizat măsura în care drepturile pasagerilor au fost respectate în timpul pandemiei și dacă aceasta a acționat în consecință. În plus, se va evalua dacă statele membre au luat în considerare drepturile pasagerilor atunci când au acordat ajutoare de stat de urgență sectorului călătoriilor și al transporturilor.

În vremuri de COVID-19, UE și statele membre au trebuit să găsească un echilibru între protejarea drepturilor pasagerilor care utilizează transportul aerian și sprijinirea companiilor aeriene aflate în dificultate”, a afirmat doamna Annemie Turtelboom, membra Curții care conduce acest audit. „Auditul Curții va verifica dacă drepturile a milioane de pasageri din UE nu au devenit „victime colaterale” în lupta pentru salvarea companiilor aeriene care se confruntă cu dificultăți.”

Pandemia de COVID-19 și măsurile de sănătate luate ca răspuns la aceasta au antrenat perturbări majore ale călătoriilor: companiile aeriene au anulat aproximativ 70 % din totalul zborurilor și numărul de rezervări noi a scăzut vertiginos. Oamenii nu mai puteau sau nu mai doreau să călătorească, inclusiv din cauza măsurilor de urgență adesea necoordonate impuse de diferite țări, cum ar fi interdicțiile de zbor, închiderile de frontieră de ultim moment sau cerințele de carantină.

Statele membre ale UE au introdus măsuri de urgență suplimentare pentru a menține pe linia de plutire industria lor de transport aflată în dificultate, inclusiv companiile aeriene, de exemplu prin acordarea unor cuantumuri fără precedent de ajutoare de stat. Unele estimări arată că, pe parcursul crizei, până în decembrie 2020, companiile aeriene – inclusiv companii din afara UE – obținuseră sau erau pe cale să obțină până la 37,5 miliarde de euro sub formă de ajutoare de stat. În plus, douăsprezece state membre au notificat Comisiei măsuri de ajutor de stat menite să susțină operatorii de turism și agențiile de voiaj, în valoare de aproximativ 2,6 miliarde de euro.

De asemenea, statele membre au permis companiilor aeriene o mai mare flexibilitate în ceea ce privește rambursarea pasagerilor ale căror zboruri au fost anulate. Comisia a emis orientări și recomandări privind voucherele, inclusiv referitoare la faptul că voucherele nu afectează dreptul pasagerilor la rambursare în numerar. Cu toate acestea, pasagerii ale căror zboruri fuseseră anulate au fost adesea presați de companiile aeriene să accepte vouchere în loc să beneficieze de o rambursare în numerar. În alte cazuri, companiile aeriene nu au rambursat pasagerii la timp sau nu au oferit nicio rambursare.

Raportul Curții de Conturi Europene este prevăzut pentru publicare înainte de vacanța de vară, scopul său fiind de a veni în sprijinul pasagerilor care utilizează transportul aerian în perioadă de criză și de a lansa un efort general de restabilire a încrederii în aviație. În contextul acestui audit, Curtea verifică, de asemenea, dacă au fost puse în practică recomandările formulate în raportul său din 2018 privind drepturile pasagerilor.

Informații generale
Protecția drepturilor pasagerilor este o politică a UE cu impact direct asupra cetățenilor și, prin urmare, ea se bucură de o vizibilitate ridicată în toate statele membre. Este, de asemenea, o politică pe care Comisia o consideră a fi unul dintre marile sale succese în ceea ce privește capacitarea consumatorilor, întrucât drepturile acestora sunt garantate. UE urmărește să ofere tuturor utilizatorilor de transport aerian același nivel de protecție. Regulamentul privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian acordă pasagerilor dreptul la rambursări în numerar, la redirecționare și la asistență la sol, cum ar fi mese și cazare gratuită, în situația în care zborurile lor sunt anulate sau întârziate semnificativ sau dacă li se refuză îmbarcarea. O protecție similară este oferită și prin intermediul unei directive europene pentru persoanele care rezervă pachete de servicii (de exemplu, un zbor plus hotel).

Pentru mai multe detalii, a se vedea analiza preliminară de audit intitulată „Air Passenger rights during the COVID-19 crisis” (Drepturile pasagerilor din transportul aerian în timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19), disponibilă în limba engleză la adresa eca.europa.eu. Analizele preliminare de audit se bazează pe activități pregătitoare întreprinse înainte de începerea unui audit și nu trebuie considerate ca fiind observații, concluzii sau recomandări de audit. Curtea a publicat recent două analize ale răspunsului UE la criza provocată de pandemia de COVID-19, una privind sănătatea și cealaltă privind aspectele economice. În programul său de activitate pentru 2021, Curtea a anunțat că unul din patru audituri noi din acest an va fi legat de COVID-19 și de pachetul de redresare.

Sursa: ECA