Actiunile in domeniul climatic: UE nu a reusit sa realizeze implementarea la scara comerciala a captarii carbonului si nici a productiei inovatoare de energie din surse regenerabile, arata Curtea de Conturi Europeana

După cum se indică într-un nou raport publicat de Curtea de Conturi Europeană, acțiunile UE de sprijinire a captării și stocării carbonului și a producției inovatoare de energie din surse regenerabile nu au avut succes. Potrivit Curții, între 2008 și 2017, au fost stabilite ținte ambițioase, însă sprijinul UE acordat proiectelor demonstrative nu a produs decât foarte puține realizări în termeni de proiecte livrate și de rezultate obținute. Curtea adaugă că UE trebuie să își adapteze noul Fond pentru inovare pentru a-și putea îndeplini obiectivele.

În 2009, UE a lansat două programe majore de finanțare vizând sprijinirea captării și stocării dioxidului de carbon și a producției inovatoare de energie din surse regenerabile: Programul energetic european pentru redresare (PEER) și Programul privind rezerva pentru instalațiile nou-intrate (NER 300). Cu un obiectiv global în materie de cheltuieli în valoare de 3,7 miliarde de euro, ambele programe și-au stabilit ținte ambițioase pentru livrarea captării carbonului și a producției inovatoare de energie din surse regenerabile. În cadrul Acordului de la Paris din 2015, UE s-a angajat să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 40 % până în 2030, în completarea ambiției sale de a se ajunge la
o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon până în 2050.


Curtea a examinat modul în care cele două programe au fost concepute, gestionate și coordonate și a evaluat dacă acestea au înregistrat progresele scontate în ceea ce privește sprijinirea captării dioxidului de carbon și a producției inovatoare de energie din surse regenerabile să avanseze spre implementare la scară comercială. Curtea a vizitat proiecte în Germania, Spania, Țările de Jos, Polonia și Regatul Unit.

Curtea a constatat că Programul energetic european pentru redresare (PEER) a contribuit în mod favorabil la dezvoltarea sectorului energiei eoliene offshore, însă nu și-a îndeplinit obiectivele ambițioase legate de captarea dioxidului de carbon. În același timp, Programul privind rezerva pentru instalațiile nou-intrate nu a dus la niciun proiect de succes în domeniul stocării dioxidului de carbon și nu a înregistrat decât puține progrese în ceea ce privește sprijinirea demonstrării unei game mai largi de tehnologii de producție inovatoare de energie din surse regenerabile.

„UE are ambiția de a se situa pe primul loc la nivel mondial în combaterea schimbărilor climatice”, a declarat domnul Samo Jereb, membrul Curții de Conturi Europene responsabil de raport. „Pentru a continua în direcția cea bună, Uniunea trebuie să tragă învățăminte din eșecuri anterioare, să conceapă mecanisme de sprijin mai bune pentru tehnologiile inovatoare cu emisii scăzute de dioxid de carbon și să asigure o răspundere deplină pentru gestiunea resurselor publice care sunt utilizate pentru a răspunde acestei provocări.”

Potrivit Curții, condițiile nefavorabile pentru investiții au afectat ambele programe. Incertitudinea de la nivelul cadrelor de reglementare și al politicilor fie a împiedicat, fie a întârziat progresul multor proiecte din domeniul producției inovatoare de energie din surse regenerabile și din cel al captării și stocării dioxidului de carbon. Raportul evidențiază totodată rolul deosebit pe care l-au avut prețurile volatile și sub estimări de pe piața carbonului după 2011 în eșecul implementării captării și stocării carbonului.

Curtea a constatat că modul în care Programul privind rezerva pentru instalațiile nou-intrate a fost conceput a limitat capacitatea Comisiei și a statelor membre de a face față în mod eficace circumstanțelor în continuă schimbare. Procesele de selecție a proiectelor și de luare a deciziilor erau complexe, iar alte caracteristici ale concepției au redus flexibilitatea programului. În opinia Curții, sunt necesare îmbunătățiri majore la nivelul coordonării pentru a se spori coerența și gradul de claritate.

Totodată, Curtea ridică unele preocupări în legătură cu lipsa unor mecanisme clare de control și de răspundere de gestiune pentru Programul privind rezerva pentru instalațiile nou-intrate. Fondurile pentru acest program nu au fost alocate prin bugetul UE și nu sunt înregistrate în bilanțul acesteia.

În prezent, UE se pregătește să lanseze în 2021 Fondul pentru inovare, pentru a accelera tranziția către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon. Ținând seama de acest aspect, Curtea recomandă Comisiei Europene:

  • să sporească potențialul unui sprijin eficace din partea UE pentru astfel de proiecte;
  • să îmbunătățească procedurile de selecție a proiectelor și de luare a deciziilor care se vor aplica pentru următorul Fond pentru inovare și să asigure flexibilitatea acestuia pentru a face față evoluțiilor externe;
  • să își consolideze coordonarea internă, în vederea unei direcționări mai coerente a sprijinului din partea UE;
  • să asigure răspunderea de gestiune pentru Fondul pentru inovare și pentru Programul privind rezerva pentru instalațiile nou-intrate.

Scopul acestui comunicat de presă este să prezinte mesajele principale ale raportului special adoptat de Curtea de Conturi Europeană.
Textul integral al raportului este disponibil la adresa www.eca.europa.eu.