Simplificarea si reducerea birocratiei reprezinta un obiectiv central al programului Orizont 2020

După cum se indică într-un nou raport publicat de Curtea de Conturi Europeană, s-a constatat o reducere a sarcinii administrative la care sunt supuși cei care solicită sau gestionează granturi acordate în domeniul cercetării prin Programul Orizont 2020 al UE. Majoritatea măsurilor de simplificare introduse de Comisia Europeană au fost eficace, a indicat Curtea, deși există în continuare posibilități de îmbunătățire.

Programul Orizont 2020 pune la dispoziție finanțare pentru cercetători, institute de cercetare, universități, societăți private și organisme publice (fie la nivel individual, fie la nivel de consorțiu), care desfășoară proiecte de cercetare în colaborare. Cu un buget de 76,4 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020, acesta este cel mai mare program public de cercetare și inovare din lume.

Simplificarea și reducerea birocrației reprezintă un obiectiv central al Orizont 2020. Curtea de conturi a evaluat dacă măsurile de simplificare adoptate de Comisie au redus sarcina administrativă la care sunt supuși beneficiarii. Constatarea sa a fost că majoritatea măsurilor fuseseră eficace, deși nu toate au produs rezultatele scontate, și că mai era loc de îmbunătățiri. Stabilitatea la nivelul normelor este și ea un aspect important, subliniază Curtea, deoarece, deși beneficiarii au capacitatea de a se adapta la complexitate, modificările frecvente pot crea confuzie și incertitudine.

„Simplificarea modului de finanțare a cercetării și inovării figurează pe ordinea de zi a UE de mulți ani”, a declarat domnul Alex Brenninkmeijer, membrul Curții de Conturi Europene responsabil de raport. „Procesul de obținere a unui grant a devenit mai accesibil pentru un număr mai mare de cercetători, dar Comisia ar putea să își îmbunătățească și mai mult sprijinul pe care îl oferă, prin creșterea eficacității diverselor instrumente de interacțiune, cum ar fi funcția de helpdesk și punctele de contact naționale.”

Potrivit constatărilor Curții, Comisia s-a sprijinit pe experiența acumulată în urma gestionării programelor-cadru anterioare. O serie de structuri noi, în special Centrul comun de asistență, au favorizat o punere în aplicare mai coerentă a programului. Cu toate acestea, Serviciul de informare în domeniul cercetării, care oferă consiliere și sprijin solicitanților și participanților, nu a fost încorporat în Centrul de asistență, iar nivelul de sprijin și de orientare oferit de punctele de contact naționale variază.

Instrumentele de sprijin, cum ar fi portalul destinat participanților, s-au ameliorat, iar utilizarea semnăturilor electronice a simplificat atribuirea și gestionarea granturilor. Anumite actualizări tehnice sunt totuși necesare. De asemenea, este dificil să se găsească informațiile dorite în manualul referitor la granturi, în special pentru utilizatorii fără experiență.

Intervalul de timp dintre depunerea cererii de finanțare și semnarea unui acord de grant a fost redus în mod semnificativ. Dar doar o mică parte din cererile de propuneri de proiecte recurg la evaluarea în două etape, lucru care are un impact în special asupra solicitanților respinși. În plus, inițiativa privind marca de excelență, care urmărește să ajute cele mai bune dintre propunerile neselectate să găsească finanțare din alte surse, nu s-a ridicat încă la înălțimea așteptărilor.

Normele referitoare la costurile cu personalul rămân complexe, antrenând erori în declarațiile de cheltuieli. Noua abordare a produs efecte secundare negative, care au generat un anumit grad de confuzie și de insecuritate juridică. Opțiunile simplificate în materie de costuri, precum sumele forfetare și premiile de stimulare, ar putea reduce sarcina administrativă, dar ele nu au fost încă testate în măsură suficientă.

Curtea de Conturi Europeana recomandă Comisiei următoarele:

  • să comunice mai bine cu solicitanții și cu beneficiarii de granturi;
  • să intensifice testarea sumelor forfetare;
  • să analizeze posibilitatea utilizării pe scară mai largă a evaluării în două etape a propunerilor;
  • să reexamineze condițiile de remunerare a evaluatorilor experți;
  • să crească gradul de recunoaștere a mărcii de excelență;
  • să asigure stabilitatea normelor și a orientărilor pentru participanți;
  • să amelioreze calitatea auditurilor externalizate;
  • să simplifice și mai mult instrumentele și orientările pentru IMM-uri.

Scopul acestui comunicat de presă este să prezinte mesajele principale ale raportului special adoptat de Curtea de Conturi Europeană.
Textul integral al raportului este disponibil la adresa www.eca.europa.eu.