Noile optiuni pentru finanțarea proiectelor de dezvoltare rurala sunt mai simple, dar nu sunt axate pe rezultate

Potrivit unui raport publicat de Curtea de Conturi Europeană, o nouă metodă de rambursare a costurilor aplicabilă proiectelor de dezvoltare rurală facilitează viața beneficiarilor și a celor care verifică cererile de plată, dar ar trebui să fie utilizată pe scară mai largă. Opțiunile simplificate în materie de costuri au menirea de a veni în completarea vechiului sistem de solicitare a rambursării costurilor suportate, care era un proces dificil și predispus la erori.

Statele membre au acum posibilitatea de a alege dintre trei metode suplimentare: bareme standard pentru costurile unitare, plata unei sume forfetare și finanțare la rate forfetare.

Curtea a examinat dacă noile opțiuni simplifică procedurile administrative, asigură respectarea principiului economicității, sunt utilizate pe scară largă și permit punerea unui accent mai puternic pe obiectivele politicii.

În urma auditului, s-a constatat că opțiunile simplificaseră într-adevăr procedurile administrative, facilitând depunerea de către beneficiari a cererilor de plată și economisind timp în cursul controalelor administrative. Opțiunile pot ține sub control costurile proiectelor, însă doar cu condiția ca ele să fie stabilite la un nivel adecvat și să se bazeze pe o metodologie justă, echitabilă și verificabilă. Cu toate acestea, opțiunile nu sporesc accentul pus pe rezultate. Mai mult, rolul organismelor de certificare în ceea ce privește auditul opțiunilor nu este precizat, ceea ce creează un risc.

Potrivit Curții, sarcina administrativă poate să se diminueze întrucât nu mai este necesar să se reconstituie legătura dintre fiecare euro și diferitele documente justificative. Beneficiarii trebuie să prezinte mai puține documente, ceea ce înseamnă că și autoritățile din statele membre au mai puține documente de verificat. Totuși, utilizarea noilor opțiuni rămâne limitată, în principal din cauza marii diversități a proiectelor de dezvoltare rurală, precum și din cauza investițiilor care trebuie realizate.

„Aceste noi opțiuni acoperă în continuare doar o mică parte din totalul cheltuielilor pentru dezvoltare rurală”, a declarat domnul João Figueiredo, membrul Curții de Conturi Europene responsabil de raport. „Succesul lor va depinde de orientările pe care le va furniza Comisia și de disponibilitatea statelor membre de a adopta această nouă formă de finanțare.”

Curtea recomandă Comisiei Europene următoarele:

  • să își actualizeze orientările privind opțiunile simplificate în materie de costuri pentru a acoperi principiile-cheie referitoare la elaborarea de metodologii;
  • să precizeze cine are obligația de a verifica metodologia și calculul pentru noile opțiuni;
  • să analizeze posibilitățile de dezvoltare a mai multor opțiuni standard și să actualizeze definițiile controalelor;
  • să analizeze posibilitatea de a trece de la rambursarea costurilor suportate la rambursarea în funcție de rezultatele obținute.

Sumar

Politica de dezvoltare rurală a UE urmărește să ajute zonele rurale să facă față unei multitudini de provocări economice, sociale și de mediu. Fondurile cheltuite de UE pentru această politică se ridică la aproximativ 14 miliarde de euro pe an. Cheltuielile de dezvoltare rurală reprezintă aproximativ 25 % din cheltuielile politicii agricole comune. Cofinanțarea din partea statelor membre completează aceste fonduri cu o sumă suplimentară de 7 miliarde de euro pe an.

Aproximativ jumătate din cheltuielile de dezvoltare rurală se bazează pe suprafața exploatată sau pe numărul de animale deținute. Pentru restul cheltuielilor, sprijinul acordat poate lua forma unor sume sau a unor procentaje fixe legate de activitățile întreprinse sau de costurile suportate de beneficiar.

Raportul special nr. 11/2018, intitulat „Noile opțiuni pentru finanțarea proiectelor de dezvoltare rurală sunt mai simple, dar nu sunt axate pe rezultate”, este disponibil în 23 de limbi ale UE pe site-ul Curții (eca.europa.eu).

Sursa: Curtea de Conturi Europeana