Necesitatea integrarii retelelor sociale în strategiile de marketing ale firmelor

Social Media
CREDIT
Thomas Ulrich/ Pixabay.com

Cu cât generează mai multe interacțiuni și conexiuni strategia de marketing social media a firmei, cu atât aduce mai multă valoare pentru implicarea clienților.

În noul studiu, elaborat de Fang Fang Li și Jorma Larimo de la Universitatea din Vaasa și Leonidas Leonidou de la Universitatea din Cipru analizează utilizarea strategică a rețelelor sociale dintr-o perspectivă fermă și consolidează și extind în mod sistematic cunoștințele actuale privind strategiile de marketing pentru rețelele sociale.

Studiul a fost publicat recent într-una dintre cele mai importante reviste din lume în domeniul marketingului – Jurnalul Academiei de Științe de Marketing (ABS 4 *).

În ciuda înțelegerii pe scară largă în rândul specialiștilor în marketing a necesității de a integra social media în strategiile de marketing ale firmelor, relativ puține firme și-au optimizat aspectul și implicarea în social media. Pentru majoritatea companiilor, provocarea continuă nu este de a iniția campanii de socializare, ci de a utiliza în mod eficient și strategic rețelele de socializare pentru a atrage clienții și a construi relații valoroase cu aceștia, afirma profesorul Jorma Larimo și doctorandul Fang Fang Li de la Universitatea din Vaasa.

Pentru a obține informații atât din partea cadrelor universitare, cât și a practicienilor, autorii au intervievat 15 factori de decizie din China, Finlanda și Suedia și au efectuat două sondaje separate, participate mai întâi de 52 de manageri de marketing din SUA, iar al doilea a primit contribuții de la 43 de cercetători internaționali de marketing social media.

Studiul arată că simpla utilizare a rețelelor de socializare singură nu generează valoare pentru clienți, ci mai degrabă conexiunile și interacțiunile dintre firmă și clienții săi – precum și între clienți înșiși – pot fi utilizate strategic pentru transformarea resurselor și schimburi între interacțiuni parti participante.

Interacțiunea cu clienții prin intermediul rețelelor sociale oferă firmelor oportunități extraordinare de a afla mai multe despre clienții lor și deschide noi posibilități de co-creare a produselor sau serviciilor, spune Fang Fang Li.

Un alt rezultat cheie este că în studiu au fost identificate patru strategii distincte de marketing social media, și anume strategia de comerț social, strategia de conținut social, strategia de monitorizare socială și strategia socială CRM, reprezentând niveluri progresive de maturitate strategică în utilizarea rețelelor sociale. Adoptarea lor nu urmează un model secvențial, dar depinde în mare măsură de capacitatea firmei de a identifica și valorifica resursele deținute de clienți, precum și de disponibilitatea firmei de a aloca resurse pentru a încuraja conversații de colaborare, a dezvolta răspunsuri adecvate și îmbunătățiți relațiile cu clienții.

Interacțiunea activă cu clienții care utilizează rețelele de socializare ar trebui să fie un proces nesfârșit, care, cu o monitorizare adecvată și stimulente corecte, poate ajuta la influențarea favorabilă a comportamentului clienților, spune profesorul Jorma Larimo.

Rezultatele oferă informații noi despre natura, conceptualizarea și tipurile de strategii de marketing pentru rețelele sociale. În plus, descoperirile au implicații importante pentru cercetătorii și practicienii în marketingul social media în identificarea resurselor și capacităților social media. Autorii prezintă, de asemenea, mai multe direcții fructuoase de cercetare viitoare.

###

Li, F., Larimo, J. și Leonidou, L.C. Strategia de marketing pentru rețelele sociale: definire, conceptualizare, taxonomie, validare și agendă viitoare. Jurnalul Academiei de Științe de Marketing. (2020). https://doi.org/10.1007/s11747-020-00733-3?

Sursa: UNIVERSITATEA VAASA