Noi norme pentru a asigura siguranta masinilor și a robotilor

Comisia salută acordul politic la care au ajuns Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene cu privire la un nou Regulament de mașini. Acesta revizuiește directiva de mașini existentă și abordează riscurile și provocările emergente pe care le prezintă noile tehnologii la adresa produselor asimilate mașinilor, asigurând faptul că acestea pot fi operate în condiții de siguranță.

Regulamentul vizează mașinile utilizate la nivel de consumator și mașinile industriale, de la utilaje grele pentru construcții la linii întregi de producție industrială, precum și produse extrem de digitalizate, cum ar fi roboții sau imprimantele 3D. Noile norme vor consolida încrederea cetățenilor în următoarea generație de mașini, vor stimula inovarea și vor stimula competitivitatea sectorului mașinilor pe piața unică și la nivel mondial.

Noul Regulament de mașini:

  • Va asigura siguranța mașinilor și va crește încrederea utilizatorilor în noile tehnologii.  Producătorii vor trebui să asigure că produsele asimilate mașinilor respectă pe deplin cerințele esențiale de sănătate și siguranță prevăzute în regulament. Șase categorii de mașini vor face obiectul unei certificări obligatorii de către un terț, completate de un proces care să fie adaptat exigențelor viitorului și să permită actualizarea acestui număr. Normele introduc noi cerințe de siguranță pentru mașinile autonome, colaborarea om-mașină și, pentru prima dată, utilizarea în condiții de siguranță a sistemelor de inteligență artificială la mașini. Pentru a demonstra conformitatea cu cerințele legale, producătorii se pot baza în continuare pe un stoc de standarde armonizate, actualizate în permanență în funcție de progresul tehnic, facilitând inovarea și consolidând competitivitatea sectorului.
  • Reducerea poverii administrative și a costurilor suportate de producători. Normele introduc simplificări administrative, cum ar fi permiterea formatelor digitale pentru instrucțiunile din manualele de utilizare. Acest lucru va ajuta industria de profil să economisească până la 16,6 miliarde EUR pe an. Noile norme stabilesc, de asemenea, calea pentru adaptarea taxelor de evaluare a conformității la nevoile IMM-urilor, care reprezintă 98 % din sectorul mașinilor. În plus, noile norme sporesc coerența cu regulamentele privind inteligența artificială și reziliența cibernetică.
  • Favorizarea securității juridice. Noul regulament stabilește norme clare și proporționale, care vor fi aplicate uniform în întreaga UE, și sporește securitatea juridică din perspectiva producătorilor. Acesta clarifică aspecte legate de domeniul de aplicare, definiții, cerințe esențiale și proceduri de evaluare a conformității. Textul final clarifică și mai mult noțiunea de modificare substanțială a produselor.
  • Instituirea unei supravegheri mai eficiente a pieței. Noile norme aliniază garanțiile împotriva produselor neconforme asimilate mașinilor la cele utilizate în cadrul legislativ mai larg al UE privind produsele.

Etapele următoare

Parlamentul European și Consiliul vor trebui acum să adopte oficial noul Regulament de mașini. Acesta va intra în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Se va aplica începând cu 42 de luni de la data intrării în vigoare.

Context

Mașinile sunt indispensabile în viața noastră de zi cu zi și sunt necesare pentru buna funcționare a industriei noastre și pentru bunăstarea cetățenilor UE. Cu toate acestea, apariția unor noi tehnologii digitale generează noi provocări pentru siguranța produselor, inclusiv asigurarea conectivității sigure, autonomia, dependența de date sau opacitatea.

Industria UE este lider mondial în producția de mașini. Sectorul mașinilor înregistrează o cifră de afaceri anuală de peste 740 miliarde EUR, reprezentând 9,4 % din cifra de afaceri totală a producției din UE. În UE, acest sector asigură locuri de muncă pentru 2,8 milioane de persoane, 9,9 % din totalul persoanelor angajate în industria prelucrătoare, și include peste 80 000 de întreprinderi, respectiv 4,1 % din totalul întreprinderilor de producție. UE a înregistrat în mod constant o balanță comercială pozitivă în acest sector, cu exporturi de peste 276 miliarde EUR către țări din afara UE în 2019.

Începând din 1989, Directiva UE de mașini, revizuită de mai multe ori, promovează libera circulație a mașinilor în cadrul pieței unice și garantează un nivel ridicat de protecție pentru lucrătorii și cetățenii UE. Cu toate acestea, un exercițiu REFIT din 2018 a stabilit că este nevoie de îmbunătățiri în numeroase domenii și că este necesară o revizuire. De asemenea, Comisia a publicat în 2020 un Raport privind implicațiile în materie de siguranță și răspundere ale inteligenței artificiale, ale internetului obiectelor și ale roboticii, care însoțește o carte albă privind inteligența artificială, concluzionând că trebuie abordate o serie de lacune din cadrul legislativ existent.

Comisia a prezentat noul regulament de mașini, care revizuiește directiva, în aprilie 2021, ca parte a mai amplului pachet privind IA. Aceasta a inclus, de asemenea, o propunere de regulament de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială (Actul privind IA), o comunicare privind promovarea unei abordări europene a inteligenței artificiale și o revizuire a Planului coordonat privind inteligența artificială.

Pentru informații suplimentare

Propunere de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind produsele asimilate mașinilor