Lacunele in ceea ce priveste schimbul de date fiscale în UE pot incuraja eludarea si evaziunea fiscala

Nu există nici acum un schimb suficient de informații fiscale între statele membre ale UE pentru a se asigura o impozitare echitabilă și eficace în întreaga piață unică, după cum se arată într-un nou raport special publicat astăzi de Curtea de Conturi Europeană. Problemele se regăsesc nu numai la nivelul cadrului legislativ al UE, ci și la nivelul punerii în aplicare și al monitorizării acestuia. În special, Curtea a constatat că informațiile care fac obiectul schimburilor sunt adesea de o calitate limitată sau nu sunt utilizate în mod suficient.

Dat fiind numărul din ce în ce mai mare de tranzacții transfrontaliere, sarcina statelor membre de a determina în mod adecvat taxele și impozitele cuvenite este îngreunată, încurajând totodată eludarea și evaziunea fiscală. Dacă se are în vedere doar eludarea fiscală practicată de întreprinderi, amploarea veniturilor fiscale din impozitul pe profit care se sustrag în acest mod de la impozitare este estimată deja la sume cuprinse între 50 și 70 de miliarde de euro pe an în UE, această cifră putând ajunge la aproximativ 190 de miliarde de euro dacă se ține cont de regimurile fiscale speciale și de ineficiențele în colectarea creanțelor fiscale. Prin urmare, cooperarea între statele membre este esențială pentru a se asigura colectarea taxelor și a impozitelor în integralitate și acolo unde sunt datorate.

„Justiția fiscală este crucială pentru economia UE: ea sporește certitudinea pentru contribuabili, încurajează investițiile și stimulează concurența și inovarea”, a declarat doamna Ildikó Gáll-Pelcz, membra Curții de Conturi Europene responsabilă de raport. „Inițiativele din ultimii ani au oferit administrațiilor un acces fără precedent la date fiscale. Totuși, este încă nevoie ca informațiile partajate să fie utilizate mult mai mult pentru ca sistemul să își atingă întregul potențial.”

Cadrul legislativ instituit de Comisia Europeană pentru schimbul de informații fiscale este transparent și logic. Curtea avertizează însă că acest cadru este afectat de mai multe lacune. În primul rând, continuă să fie incomplet în ceea ce privește stoparea fenomenelor de eludare și de evaziune fiscală. Criptomonedele, dar și alte forme de venituri de exemplu, nu fac obiectul raportării obligatorii, rămânând astfel în mare măsură neimpozitate. În al doilea rând, sprijinul furnizat statelor membre nu merge suficient de departe. În special, Comisia abia dacă aduce în discuție problema calității slabe a datelor și nici nu evaluează cât de eficace și de disuasive sunt sancțiunile aplicate în caz de nerespectare a legislației. În fine, Comisia ar trebui să ofere mai multe orientări în sprijinul statelor membre, în mod deosebit în domeniul analizei și al utilizării datelor.

Deși este esențial ca autoritățile fiscale să aibă o perspectivă mai bună asupra domeniilor celor mai afectate de eludarea și evaziunea fiscală pentru a le permite să ia măsuri corective adecvate, nu există un cadru al UE pentru monitorizarea realizărilor sistemului. Curtea subliniază că, în practică, la nivelul de ansamblu al UE, nu se utilizează niciun set uniform de indicatori de performanță pentru a măsura eficacitatea informațiilor fiscale partajate între statele membre.

Sistemul de schimb de informații fiscale poate funcționa bine, cu condiția ca datele să fie exacte, complete și partajate la timp, ceea ce, din păcate, nu este întotdeauna cazul, conform criticilor formulate de Curte. Mai mult, informațiile partajate sunt, în general, insuficient utilizate, ceea ce conduce la un deficit de colectare a taxelor și impozitelor cuvenite. Totuși, Curtea a constatat că schimburile de informații la cerere, precum și schimburile spontane de informații funcționează în mod eficace. În mod asemănător, controalele simultane efectuate de către două sau mai multe state membre cu privire la contribuabili care prezintă un interes comun sau complementar pentru aceste state s-au dovedit a fi un instrument eficace pentru a determina impozitarea aferentă tranzacțiilor transfrontaliere.

Informații de fond
Colectarea taxelor și a impozitelor este responsabilitatea fiecărui stat membru. Totuși, UE are un rol de jucat în a sprijini statele membre în combaterea eludării și a evaziunii fiscale. Împreună cu statele membre, Comisia Europeană depune eforturi pentru ca sistemele fiscale naționale din UE să devină mai transparente, mai responsabile și mai eficace. În acest sens, a fost instituit un sistem pentru ca statele membre să poată face schimb de informații fiscale și de informații referitoare la conturile financiare. În conformitate cu standardele OCDE, autoritățile fiscale din UE au acceptat de asemenea să coopereze mai îndeaproape, nu numai în contextul aplicării normelor de impozitare, ci și în ceea ce privește combaterea eludării și a evaziunii fiscale.

Directiva din 2011 privind cooperarea administrativă este elementul fundamental al legislației UE în materie de cooperare administrativă în domeniul impozitării directe. În ultimii ani, această directivă a fost modificată de mai multe ori în sensul extinderii domeniului său de aplicare.

Auditul s-a desfășurat în cinci state membre: Cipru, Italia, Țările de Jos, Polonia și Spania.
Raportul special nr. 03/2021, intitulat: „Schimbul de informații fiscale în UE: o fundație solidă, fisuri în punerea în aplicare”, este disponibil în 23 de limbi ale UE pe site-ul Curții (eca.europa.eu).

Sursa: ECA